Kolej Kraków-Myślenice
Efektywne zarządzanie gminą wymaga spojrzenia dalekosiężnego, które wykracza poza bieżące potrzeby, uwzględniając zmieniające się trendy i oczekiwania społeczne. Planując inwestycje, kluczowe jest strategiczne myślenie w perspektywie przynajmniej dziesięciu lat, przy jednoczesnym zapewnieniu mieszkańcom lepszej jakości życia. Zarówno wójt, jak i rada gminy, pełnią odpowiedzialną rolę, uwzględniając głosy zwolenników, przeciwników oraz tych, którzy pozostają obojętni wobec nowych projektów. Perspektywiczne podejście jest niezbędne w kontekście planowanej kolei na trasie Kraków-Myślenice, która – choć nie jest inicjatywą naszej gminy – może przynieść liczne korzyści.
Wpływ inwestycji na gminę Mogilany
Budowa linii kolejowej Kraków-Myślenice wzbudziła szeroką debatę, dzieląc mieszkańców na zwolenników i przeciwników. Należy zauważyć, że wielu mieszkańców sprzeciwiających się projektowi w rzeczywistości nie kwestionuje potrzeby połączenia kolejowego, a jedynie proponowany przebieg trasy. Projekt jest realizowany przez PKP, a nie przez Gminę Mogilany, lecz ze względu na lokalizację trasy na naszym terenie, gmina bezpośrednio odczuje skutki tej inwestycji. Korzyści płynące z kolei są jednak na tyle istotne, że warto przyjrzeć się im bliżej i rozważyć, czy rzeczywiście zasadne jest ich ignorowanie.
Problemy komunikacyjne i kolej jako alternatywa
Obecnie Kraków, jako duży ośrodek regionalny, zmaga się z intensyfikacją ruchu drogowego, co wpływa także na okoliczne drogi dojazdowe, w tym na "Zakopiankę". Wprowadzenie ograniczeń dla pojazdów spalinowych oraz zmniejszanie liczby miejsc parkingowych ma na celu stworzenie bardziej ekologicznej przestrzeni miejskiej. Kontynuacja tych działań sprawia, że komunikacja zbiorowa nabiera coraz większego znaczenia, a kolej może stać się kluczową alternatywą. Podczas gdy drogi stoją w korkach, kolej będzie mogła zapewnić mieszkańcom sprawny i szybki transport bez dodatkowych ograniczeń parkingowych, stając się realnym rozwiązaniem problemów komunikacyjnych.
Możliwość przeorganizowania transportu publicznego
Bliskość przystanków kolejowych otwiera możliwości efektywnego rozplanowania lokalnej komunikacji, co z kolei przekłada się na zmniejszenie kosztów transportu publicznego. Obecnie Gmina Mogilany obsługuje połączenia autobusowe do Krakowa, lecz ich ilość i koszty mogą zostać zredukowane poprzez dowożenie mieszkańców do przystanków kolejowych, skąd dalszą podróż mogą kontynuować koleją. Wprowadzenie biletu aglomeracyjnego umożliwi płynne przesiadki, a także ograniczy konieczność utrzymywania kosztownej infrastruktury autobusowej. Takie działania pozwolą na realne oszczędności w budżecie gminy, bez utraty wygody i dostępności transportu.
Koszty transportu publicznego i planowane inwestycje w infrastruktury parkingowe
W obliczu prognozowanych wzrostów kosztów transportu publicznego w Metropolii Krakowskiej (szacowanych na nawet 2 miliony złotych), konieczne jest optymalizowanie siatki połączeń autobusowych z uwzględnieniem rozkładu jazdy kolei. W przestrzeni publicznej pojawiają się również pytania o koszty związane z budową parkingów przy przystankach kolejowych. Kosztów tych nie można uniknąć, ponieważ rosnąca liczba mieszkańców i ich potrzeby transportowe w kierunku Krakowa sprawiają, że parkingi typu "Park & Ride" staną się niezbędnym elementem infrastruktury. Już w kampanii wyborczej wójt Jerzy Przeworski zapowiadał budowę parkingów, a teraz plany te można dostosować do infrastruktury kolejowej, co jest korzystniejsze dla gminy niż pełne utrzymywanie autobusów na różnych trasach.
Kolej kontra S7
W przeciwieństwie do budowy trasy S7, która wymagałaby zajęcia znacznie większej powierzchni i pociągnęłaby za sobą liczne wyburzenia i wywłaszczenia, linia kolejowa jest rozwiązaniem bardziej sprzyjającym społeczności lokalnej. Michał Starobrat, radny miasta Krakowa, poinformował, że projektant kolei zwrócił się do GDDKiA o unikanie projektowania korytarza S7 w przebiegu trasy kolejowej. Gdyby jednak kolej nie wykorzystała tego korytarza, istnieje realne ryzyko, że GDDKiA rozważy umieszczenie tam trasy S7. Oznacza to, że w sytuacji rezygnacji z kolei, mieszkańcy mogą doświadczyć bardziej dotkliwych konsekwencji.
Znaczenie transportu kolejowego i wzrost jego popularności
Statystyki Głównego Urzędu Statystycznego wskazują na rosnące znaczenie transportu kolejowego. W 2023 roku liczba pasażerów w transporcie kolejowym wzrosła o 9% względem roku poprzedniego. Chociaż przeciwnicy podnoszą argumenty o nierentowności trasy Kraków-Myślenice, tendencje związane z ekologią i ograniczeniem emisji jednoznacznie wskazują na rozwój transportu kolejowego w najbliższych latach. Dzięki tej inwestycji gmina Mogilany może odpowiedzieć na te trendy, dostarczając mieszkańcom sprawny i ekologiczny środek transportu.
Ekologiczny wymiar transportu kolejowego
W ostatnich latach Unia Europejska kładzie szczególny nacisk na aspekty ekologiczne i redukcję emisji gazów cieplarnianych. Kolej, zwłaszcza elektryczna, stanowi najbardziej ekologiczny środek transportu, emitując znacznie mniej CO₂ na pasażerokilometr niż samochody czy samoloty. W krajach, w których energia pochodzi z odnawialnych źródeł, kolej może praktycznie całkowicie wyeliminować emisje związane z transportem. Ponadto, nowoczesne technologie projektowe sprawiają, że hałas i zanieczyszczenia generowane przez kolej są minimalne, co stanowi dodatkowy atut tej inwestycji.
Finansowanie linii kolejowej i koszty infrastruktury towarzyszącej
Koszty budowy i utrzymania linii kolejowej są finansowane przez PKP i Województwo Małopolskie, co oznacza, że gmina nie ponosi bezpośrednich wydatków związanych z jej funkcjonowaniem. Choć gmina będzie musiała partycypować w kosztach infrastruktury towarzyszącej, takich jak parkingi czy drogi dojazdowe, to są to koszty jednorazowe, znacznie niższe niż długoterminowe utrzymywanie siatki autobusowej. Warto także podjąć współpracę z sąsiednimi gminami, jak Świątniki Górne czy Siepraw, aby wspólnie finansować i utrzymywać niezbędną infrastrukturę, co przyniesie korzyści dla wszystkich mieszkańców regionu.
Korzyści dla gminy Mogilany – czy stać nas na utracenie inwestycji?
Analiza korzyści płynących z obecności kolei na terenie naszej gminy wskazuje, że rezygnacja z tej inwestycji byłaby stratą, na którą gmina Mogilany po prostu nie może sobie pozwolić. Nawet jeśli trasa kolei zostałaby zaproponowana przez inne gminy, jak Świątniki Górne czy Siepraw, nadal byłaby to opłacalna i korzystna propozycja dla mieszkańców Mogilan i całego regionu.